3 aug. 2010

4/8 Gårdagens träning


Jag försöker få in de flesta träningpass här på bloggen, bra som dåliga....roliga som tråkiga så försöker jag dokumentera dom för jag tycker det är intressant att gå tillbaka och läsa ibland. Som det står i rubriken så är ju detta en träningsdagbok, därför blir det ofta en hel del statistik och siffror, kanske inte så roligt alltid men den finns där och jag gillar den då jag ofta tränar väldigt målinriktat. Igår fanns inte mycket tid för bloggen men jag fick till ett riktigt fint pass så därför skriver jag om det idag istället.

Jag värmde upp med ett styrkepass på 40min i trädgården, det blev mycket ben där jag körde höga knälyft med vikt som jag kombinerade med utfall när jag ändå hade stången på ryggen. Det blev också armhävningar, core samt lite hantelövningar för rygg och axlar. Jag är riktigt nöjd med att jag införskaffade lite vikter i början på sommaren, kanon att kunna träna ute när det är fint väder och slippa åka in till gymmet. Mycket tid sparar man med!

Hoppas jag inte får lika grym träningsvärk av utfallen som förra veckan!

Sedan blev det ett av mina favoritpass när det gäller löpning.....4x5x200m!!! Ahhhh!!! Värmde upp i 4km innan det brakade loss och idag fanns det tryck i kroppen, körde första intervallen lite lugnare för att hitta flytet, log för mig själv när jag märkte att "den där" känslan fanns där. Därefter blev det järnet i alla intervallerna, idag fick man lov att dra på ordentligt enligt schemat och det gjorde jag. Fick till mitt bästa intervallpass hittills och intervallerna i mitten av passet är något av det snabbast jag någonsin sprungit. Nu hade jag vind i ryggen på dom visserligen men någon gång ska man ju ha det. ;)

Har lärt mig att sortera bort "vilostegen" i Sport Tracks nu!

Jag skrev i början av sommaren att jag skulle jobba mycket med frånskjutet i steget och nu tycker jag det börjar ge resultat, har även kört mycket styrka i samband med detta för att inte skada mig. Dom här tuffa intervallerna väljer jag också att köra på grusväg för att spara kroppen lite. Tror jag ligger på gränsen just nu men det verkar hålla och nu dagen efter känns benen fortfarande bra, lite stelhet på baksidan bara. Härliga tider!!!

Dagens puls

8 kommentarer:

Hempa10 sa...

Grymt pass du fick till! Med den farten på 200-ingar är du en talang på korta distanser också :-) Vad hade du för vilopauser?

Daniel sa...

Jag körde gåvila på 45sek, det brukar vara 30sek på 200:ingar men idag var det generöst med hela 15sek extra ;) detta för att kunna ha kraft att hålla högt tempo.
Setvilan var på 90sek.

John sa...

Jag lyfter på hatten! Grymma tider, du är ju som en gasell. Läste för ett tag sedan att människans styrka som jägare var att vi var så sega. Vi kunde helt enkelt följa bytet under långa distanser och på så vis trötta ut det. Detta nästan helt utan kolhydrater!

Keep up the good work! Hoppas det håller i sig :)

John sa...

Jag lyfter på hatten! Grymma tider, du är ju som en gasell. Läste för ett tag sedan att människans styrka som jägare var att vi var så sega. Vi kunde helt enkelt följa bytet under långa distanser och på så vis trötta ut det. Detta nästan helt utan kolhydrater!

Keep up the good work! Hoppas det håller i sig :)

Erik Aschan sa...

Hej D! Kul att träningen går bra. Jag ska springa NY-maran i höst och har försökt googla fram uppgifter på hur många vätskestationer som finns längs banan. Har inte lyckats. Minns du?
Tacksam för svar.
Såg att du kommenterat hos Petra på SVD. Hon och du är mina största inspirationskällor! Tack!

Daniel sa...

John - Intressant det där hur det en gång har varit. Jag brukar få syn på rådjur när jag springer här ute men jag skulle nog aldrig kunna trötta ut ett ;).

Erik - Tack för fina ord! Roligt att du ska springa i NY, du har verkligen något häftigt som väntar! :)

Från och med mile 3 har du vätska vid varje mile-markering alltså med 1609m mellanrum ;). Sportdryck har du efter mile 4 på varannan markering, förra året var det Gatorade Lemon-Lime, borde nästan vara samma i år ifall du vill prova den före loppet. Stationerna finns på båda sidorna av banan och jag upplevde aldrig att det blev strul, se dock upp så du inte halkar på alla muggar.
Det serveras också en massa annat längs banan och många från publiken bjuder på allt från hembakta kakor till öl :). Det kommer inte gå någon nöd på dig!!! :))
Hör bara av dig om det är något mer du undrar över och stort lycka till om vi inte hörs innan!

Erik Aschan sa...

Tack, Daniel! Stort "lycka till" på Lidingö. Har höga 2:28 där som bästa notering (från i höstas) så de där sista 14 minutrarna till ditt mål har jag inte så mycket att bidra med ;) Men att springa sista milen nån gång innan loppet har, rent psykologiskt, känts bra för mig. Jag skrev här tidigare om min fru som jobbar med MS. Hör gärna av dig om du vill ha ett ex av de böcker hon skrivit. Jag tycker de är bra (helt opartiskt givetvis haha). Jag mailar dig min e-postadress. Vi hörs!

Daniel sa...

Tack!
Hade varit kanon att kunna träna lite på sista milen men jag har sååå långt till Lidingö ;) annars hade jag gjort det.
Just det! Det var din fru som skrivit böcker om MS, intressant! Jag hör av mig via mailen...