24 nov. 2010

24/11 Tänk om...

Som jag skrivit är på bloggen ett antal gånger så står jag på en bromsmedicin mot min sjukdom som innebär injektioner varannan dag, det är något som kallas för interferoner och kan ha ganska jobbiga biverkningar. Interferoner producerar kroppen naturligt när man drabbas av exempelvis något virus och det är detta som gör att man får frossa och feber. Lite förenklat kanske men det är så jag har fått det förklarat för mig...

Skulle någon som inte redan står på denna medicinen sätta i sig min dos av interferoner så skulle den personen med all säkerhet ligga däckad i frossa och feber under 1/2 dygn för det är ganska starka saker. Jag hade själv frossa och annat i början och fick trappa upp dosen i omgångar för att fixa biverkningarna men efter någon månad gick det över.

Jag funderar ibland på hur det skulle kännas att träna om jag kunde slippa dom här sprutorna helt. I samband med att jag började min medicinering skaffade jag också mitt första gymkort någonsin och hade aldrig satt min fot på ett gym innan, jag hade heller aldrig löptränat vilket jag började med ett halvår senare. Därför har jag inget "före och efter" att jämföra med och det gör mig lite nyfiken på hur min kropp skulle fungera om jag inte satte i mig influensasymptom varannan dag?

Jag brukar hoppa över sprutorna dagarna innan tävling då jag märker att det ger en extra kick i kroppen men medicinen finns kvar i kroppen i upp till 3 månader så jag slipper den inte helt trots korta uppehåll. Det är dock intressant att jag märker skillnad av att bara hoppa över några dagar...tänk om jag kunde sluppit dessa sprutor helt och hållet!!!

Det händer också att jag missar ta min spruta och igår var det dags igen. Jag upptäckte det först idag när jag var på gymmet då kroppen svarade ovanligt bra, hade inte laddat något speciellt för passet men hade trots detta ett grymt tryck genom hela passet. Hur härligt som helst och jag kunde ta i tills jag såg dom där fina stjärnorna! :)



5 kommentarer:

Mikael sa...

Inge vidare det där. "I know the feeling." Har du testat någon annan medicin? Jag kör ju som du vet på Avonex. Fördelen med den tycker jag e att jag tar bara 1 st spruta i veckan. Brukar må lite halv kass dagen efter men övriga veckan mår jag som vanligt. Om den skulle funka lika bra för dig som för mig så har du ju minst 5-6 dagar i veckan att passa på att träna på.. Men det kan ju iofs vara så att man e lite seg hela tiden bara att man vant sig vid det :)

mvh

Thomas sa...

Stjärnor kan vara härliga:-)

Låter som rätt tunga bieffekter, och säkerligen hade du varit ännu bättre och piggare utan.

Men eftersom kroppen vänjer sig så borde väl skillnaden inte vara så stor?

John sa...

Du vet ju att vi alla håller tummarna för att det kommer en lösning, och när det gör det så blir du förmodligen lika bra som Anders Szalkai :).

Daniel sa...

Mikael - Jag har bara testat Betaferon som jag står på idag, Avonex vet jag inte om jag skulle våga med tanke på den där lååånga kanylen...jag gillar inte sprutor! Beundrar alla som tar Avonex på egen hand! ;)

Thomas - Stjärnor är alltid lika fina! :)
Visst vänjer sig säkert kroppen men jag blir ändå lite nyfiken när jag märker skillnad då jag håller upp med sprutorna. Tror också min träning gör min kropp starkare så att jag fixar biverkningarna vilken även är en av många anledningar till att jag tränar hårt...

John - Tack snälla! :) Så där snabb bli jag aldrig, men lite till ska nog gå med eller utan sprutor ;)

mikael sa...

Som alltid blir jag grymt imponerad, inspirerad och tagen av det du skriver.

Önskar dig verkligen all lycka med allt

Hoppas du får en bra en första advent med träning och lugn.

Skulle du vara i Göteborg/Mölndal så skulle jag gärna hänga med på ett pass med dig. Så hojta om du har vägarna förbi