5 dec. 2010

5/12 Något skit i kroppen

Har under de senaste dagarna haft lite känningar som om jag skulle bli förkyld och har därför inte tränat, jag hade nog tur trots allt och skiten bröt inte ut. Idag kändes det bra så därför beslöt jag mig för att köra lördagens intervaller idag istället.

Jag skulle köra Therese grymma stege som jag gillar starkt och kände mig nu taggad efter några dagars uppehåll.  Första 5-minutarna gick piggt och lätt men när jag sedan ökade tempo på första 4-minutern blev benen som spaghetti och kroppen skickade fel signaler. Min fru som tränade samtidigt tyckte jag såg ovanligt ansträngd ut och hennes antagande var helt rätt för kroppen svarade inte alls. Jag hade redan innan tänkt avbryta så i pausen det fick det vara nog för dagen. Inte roligt att bryta ett pass men jag har nog fortfarande något skit i kroppen trots att jag inte känner mig förkyld. Jag ska träna lite lågintensivt nu i veckan som kommer och känna efter lite extra så ska det nog blir bra detta!

Från det ena till det andra....Nu när det är kallt och snö så kanske detta klippet kan vara inspirerande. Själv tycker jag det är väldigt intressant att man kan påverka kroppens termostat genom tanken. Synd för killen att dom inte har koll på distansen bara, en halvmara i min bok är 21 098m ;)

9 kommentarer:

Sara sa...

Aldrig kul att behöva bryta ett pass, men om det inte står rätt till i kroppen så man uppnår inte syftet med passet ändå, och det blir bara värre om man fortsätter. Smart val, du är säkert på banan igen nästa vecka :)

Lennart sa...

Hej!
Bra tänkt! Helt rätt att avbryta. Förkylningen eller vad det är kanske bryter ut nu istället.

Thomas sa...

Usch inte kul!
Men det är ju "rätt tid på året" att vara sjuk om man säger så:-)

Karin sa...

brr! Vilken "isman"!

Du gjorde nog rätt som bröt. Det man vinner på att köra klart ett pass utan att vara frisk är betydligt mindre än vad man kan förlora...

Ingmarie sa...

Avbryta är skrot men du var smart där! (Eller var det frun..? ;-) )Börja med ett lugnare pass nästa gång. :-)

Anna (Orka mera) sa...

Trist att behöva avbryta men det var förmodligen en väldigt klokt beslut. Nu hoppas vi du slipper bli sjuk och att du snabbt som attan kan ut och gasa igen!

Johan Renström sa...

Märkligt klipp. Sauna och isbad och nu barfotalöpning på snö. Finnar är hårda. Han kanske har mycket brunt fett.

Unknown sa...

Rätt att bryta när det känns så. Bra att lyssna på kroppen. Grym kille det där. En annan fryser om händerna med löparhadskar vid -10 grader =)

Daniel sa...

Sara - Precis! det blir motsatt effekt och man bryter ner sig istället. Lite lurigt bara när man inte känner sig sjuk men ändå har något spökar, det märks dock tydligt när man börjar pressa. Kommer köra lite lugnt i veckan för idag känns det helt ok igen :)

Lennart - Japp! det kändes helt rätt! :)

Thomas - Visst är det och jag har inget att stressa över :)

Karin - Jag har verkligen stor respekt för det här med att vara sjuk och träna, kan vara livsfarligt!

Ingmarie - Jag hade brutit även utan Sofie fast det blev lite lättare när hon också tyckte något var fel. Ska börja lugnare nästa gång, trodde dock att det var grönt ljus eftersom jag bara haft småkänningar dagarna innan...

Anna - Tror jag ska vara på banan snart igen. Känner mig pigg idag men kommer nog träna lugnt några dagar till.

Johan - Lite märkligt är det allt och nästan lite väl dumt att riskera tårna på det viset.

Adam - Jag är själv jättefrusen av mig och kan inte alls förstå hur man kan göra sådär??? Jag är dock kallbadare även om man inte kan tro det :)