16 juni 2011

Det här med laddning...

Jag var inne på det här med laddning inför millopp för något inlägg sedan och jag är ganska ovan vid denna laddningen. Vissa millopp har jag haft noll förberedelser inför och vissa har jag försökt göra någon typ av laddning men har ändå inte hittat något jag tycker funkar för just mig. Halvmaran vet jag precis hur jag ska göra med men milen verkar vara lite lurig och man måste verkligen pricka in formen för att kunna pressa hårt hela vägen.


Inför Malmömilen på lördag testar jag ett nytt upplägg, i tisdags blev det tusingar och idag har för första gången kört tempospinning som laddning. Körde ikväll ett ganska intensivt pass på 60min med flyt och utan utmaning. Det ska bli spännande att se vad detta kan ha för effekt för jag vet av erfarenhet att jag brukar få en väldigt lätt och skön känsla i benen dagarna efter. Känns lite som spinningen rensar ut gammal skit ur benen och dom blir som nya igen.

Imorgon blir det sedan lite stretch på Powerplaten samt 5km lätt löpning där jag spränger in 8-10st 200:ingar i tänkt tävlingsfart bara för att känna flytet i löpningen. På tävlingsdagen blir det sedan en skön sovmorgon och en lugn dag med mycket mental styrketräning eftersom starten inte är förrän 15:00. Räknar sedan med att vara i mål före 15:40 och därefter blir det en nerjogg bort till efterfesten som börjar 16:00.

Låter detta som ett vinnande koncept?

9 kommentarer:

Unknown sa...

Låter som ett bra upplägg!

Thomas sa...

Kunde inte sagt det bättre ;-)

Anna (Orka mera) sa...

Grym uppladdning! Men du får inte springa så fort att hejarklacken inte hinner se dig :)

Sara sa...

Jag hoppar cykeln till jobb imorgon. Jag tycker jag blir lite seg av cykling - även om det bara är lugn transportcykling så brukar jag undvika cykeln dagen innan. Men en 5km runda och några snabba rusher blir det :)
Ses på löradag - då kör vi!

Ingmarie sa...

Jag brukar med uppleva att benen blir som nya (nåja...) efter ett spinningpass om jag kör på hög kadens.
Håller tummarna allt jag kan!

Katarina M-I sa...

Jag låter 16.00 stå kvar som start för partyt då :)

Daniel sa...

Adam - Känns bra och kvittot kommer imorgon! ;)

Thomas - Har för mig att du upplever samma sak med spinningen!? :)

Anna - Får se vad denna uppladdningen kommer göra men jag lovar att vinka så bara skrik. Tack på förhand för ni kommer och hejar! :)

Sara - Tror inte det passar mig med cykel dagen innan heller. Skönt att höra att du också har lite mänskliga sidor, trodde inte dina ben kunde bli sega ;) Ses imorgon!

Ingmarie - Tycker också det verkar funka med hög kadens men man ska nog passa sig för dom där jobbiga och saga backarna innan tävling. Tack för tummarna!

Katarina - Låt inte mig stressa ;). Jag har ingen brådska så sätt den tid som passar er!
I målet tänker jag dock vara innan 15:40! ;)

mikael sa...

Tippar låga 37 minuter på Malmömilen.
Vill det sig riktigt bra är du under 37 min också.

Lycka till!

Daniel sa...

Låter bra det där Mikael!!! ;) Benen var lätta idag så kanske det kan gå? :)