4 aug. 2011

Lidingöpasset


Men en vilodag i ryggen var det dags att få liv i kroppen igen för lite hårdkörning. Jag har märkt att jag kan bli ganska stel när jag vilar efter att ha kört hårt så därför var jag extra noga med att stretcha innan det blev till att rocka loss i backarna. Idag blev det en repris på mitt backpass som jag satt ihop speciellt till Lidingöloppet med syfte att stärka mina svaga punkter. Jag tror och hoppas att detta passet ska göra mig segare och hårdare än vad jag varit dom andra åren så jag kan knipa den där silvermedaljen! Det är ett långt pass men inget långpass utan ett långt kvalitetspass som ska köras tufft! När man kommer in i backarna så är det silvermedaljs-tempo (4:30min/km) som gäller och gärna lite till, inga pauser heller utan bara nöta och nöta!

Dagens profil

Det var varmt idag men det fläktade skönt uppe på backen och den där känslan jag skrev om igår fick mig att le redan när jag värmde upp under första kilometern. Jag ökade sedan och tuggade backar som aldrig förr medan svetten sprutade, en gubbe rastade hunden i backen och undrade nog vad jag höll på med när jag for där fram och tillbaka som en galning. På sista och tionde backdraget får jag en grym endorfinkick på toppen när Söderslätt öppnar upp sig med havet långt bort.

Kollar på klockan och ser att det varit högt tempo och jag har läge på sub90 om jag skulle dra till med en halvmara istället för planerade 20km. Sub90 har jag aldrig gjort på träning och det hade varit coolt att få till det där. På utförslöpan släpper dock kicken, jag tar mitt förnuft tillfånga och släpper dom där tankarna. Fortsätter dock med tryck i steget och springer hem med ett leende på läpparna....nästan 4min bättre än för tre veckor sedan med samma ansträngning! Det tar sig!!!

Dagens tider



7 kommentarer:

bella sa...

Jag har läst din blogg ett tag, ville bara säga att du är så jädra inspirerande. Lycka till på Lidingöloppet (och alla andra lopp)!

Anna (Orka mera) sa...

Grymt! Vill också träna Lidingö-träning och inte sånt här fjöntifluff-trams som jag håller på med.

Magnus sa...

Med 4.16-fart på ett sånt träningspass tänker man ju inte bara på LL. Man blir ju också nyfiken på vad som finns att ladda ur i kommande halvmara...

Lars sa...

Jag lägger också in hel del back-lång-pass inför Lidingöloppet (för är det ett långpass om man springer över 20K i starkt kuperad terräng!).

Min målsättning är betydligt blygsammare. Jag hoppas kunna slå min tid från 2009, alltså 2.40.42.

Daniel sa...

Bella - Välkommen hit och tack för fina ord! Att lilla jag kan inspirera! :)

Anna - Fast du som har talang behöver inte bekymra dig. ;) Det kommer gå bra på Lidingö oavsett! Hoppas att du snart är på banan igen!

Magnus - Det ska verkligen bli spännande i Halmstad, två veckor till bara! :)

Lars - När det gäller långpass så brukar jag kala det för långpass när det är över 90min, det blev det inte denna gången ;).
Vi har alla vår mål och utmaningar och jag håller tummarna för att du ska fixa din tid. Jag tänkte också dra ihop en liten "pepp-träff" vid Lidingö Kyrka innan starten om du känner för att dyka upp. Återkommer med mer info längre fram...

Lars sa...

Jag kommer behöva allt pepp jag kan få!

Daniel sa...

Då ses vi väl vid kyrkan antar jag ;) Det är den som ligger uppe på backen ovanför Lidingövallen där man går upp mot starten. Ska kolla vilken tid som passar bäst och återkommer :) Vi körde 11:00 förra året och jag antar att det borde funka bra i år med då första vågen släpps 12:30.