16 maj 2010

16/5 Mat mat mat

Hela fredagskvällen samt hela lördagen har det bara blivit god mat och trevligt sällskap. Har inte varit hemma heller så varken träning eller blogg har det blivit mycket med, det var dock en planerad vila. Tyvärr känner jag mig inte riktigt i stöt idag, är inte van att äta så här mycket så jag tror kroppen gör lite uppror idag.

Grå tidig morgon i Malmö, 6 grader, regn samt blåst.
Låga moln så att bara halva Turning Torso syns.

Har nu varit inne och bastat samt kallbadat med en vän och nu blir det in till grannen för mer mat. Efter detta ska jag försöka få till dagens långpass, som det känns just nu så kommer jag rulla fram. Tror dessutom jag håller på att få en "väder-depression", den här råa kalla skiten håller fortfarande i sig och jag har inga goda minnen från förra helgens fiskpinne-pass. Hoppas dock på att kunna få till ett bra pass, idag ska jag försöka köra 32km lite hårdare än vanligt.


När jag ändå pratar mat så är här receptet på FlapJacksen jag gjorde i förrgår:

Ingredienser

300g Smör

1dl Råsocker, strö

1dl Ljus Sirap

14dl Havregryn

2krm Salt

2msk Vaniljsocker

1-2dl Hallonsylt (efter eget tycke och smak)

200g Vit Choklad

1. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt.


2. Smält smöret i en bunke i mikron eller en kastrull på spisen.


3.
Rör ner alla ingredienser utom sylten och chokladen i smöret. Kör sedan smeten i en matberedare med kniv så havregrynen hackas sönder så att inte smeten blir för "grov".

4. Tryck ut hälften av smeten på plåten. Klicka ut sylten över och tryck sedan ut resten av smeten ovanpå. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i 15-20 minuter.


5. Låt kakan svalna lite, smält chokladen och häll ut över kakan. Skär sedan upp den i bitar när chokladen stelnat.

Man kan ju också variera receptet hur man vill och t ex ta mörk choklad samt hacka ner nötter eller torkad frukt. Bara fantasin sätter gränser ;)


10 kommentarer:

anneliten sa...

Har fattat att det är något särskilt med FlapJacks - men vad? Ser mest ut som ganska kaloririka kakor i mina ögon.

Mikael Björk sa...

Kom igen, Anneliten! Det är ju fullt med havregryn i. Svinnyttigt! Protein- och kolhydratrikt.

mikael sa...

Energikakorna ser riktigt goda ut :)

Skulle du ha vägarna förbi Göteborg så får du höra av dig för ett träningspass :)

~●Helena Pettersson●~ sa...

Fin bild på Turning Torso i dimman.

De där "tränings-kakorna" ser goda ut. :)
Tänkt att jag ska försöka ringa min MS-sjukgymnast i veckan och se om hon kan ta kontakt med nån "rehab-människa" på vårdcentralen så jag kan börja med min framtida rehabträning som jag tjatar om att jag ska börja med men som inte blivit av än. ;P (Säger det till dig så kanske jag kommer mig för att ringa!) ;)

Sofie sa...

Helena-rutan; nu har du ju även sagt det till alla som läser det och ett löfte till andra är oftast lättare att hålla än de man ger sig själv....

; ) Sofie

Ingmarie sa...

Tack för receptet! Rena sockerkicken det där. Få se om jag vågar mig på dem....Får nog bli som en efterrätt någon gång. :-)

Daniel sa...

Anneliten - Smaken är väl olika, jag gillar dessa av någon anledning? Dessutom jobbar jag med att hålla vikten uppe och då passar dessa bra efter ett löppass :)

Mikael Björk - He he! Havregrynen är nyttiga ja! :)

Mikael - Tar gärna ett löppass med dig om jag är där uppe någon gång. Skulle du själv vara i Malmö-trakten så får du också gärna hänga med på en runda.

Helena - Kanon! Ett första steg och som du vet kommer jag heja på dig! :) Hoppas du får tag på någon riktigt bra person.

Sofie - Hehe! Ja nu är det officiellt. Känn pressen Helena! ;).....nja, ta det lugnt bara vi är snälla ;)

Ingmarie - Det var så lite, du kan ju sätta din egen "touch" på dem och blanda i sådant du gillar :)

anneliten sa...

Men jag undrar verkligen - vad är skillnaden på FlapJacks och vanliga kakor? Havregrynen? Det känns som det har varit lite blogg-hype runt dessa och jag känner mig som en gammal o-hip tant (och det kanske jag är) när jag inte fattar grejen! Och jag menar inte att det är negativt att de är kaloririka, det är väl energin som är syftet. Annars har jag fått till och med det om bakfoten.

~●Helena Pettersson●~ sa...

Hihi! ;)
Kram på er!

Daniel sa...

Anneliten - Är dålig på det här med kakbak men man kanske lika gärna kunde kallat dom för stora havreflarn eller nåt? ;)
Har inte satt mig in i detta mer än att jag köpte några färdiga och tyckte det var i min smak så jag gjorde egna :)

Helena - :D Ha en bra dag! Kram!