13 sep. 2010

13/9 Naprapatbesök

Idag var jag inne hos min naprapat som planerat och kroppen fick sig en skön omgång. Även om kroppen har verkat bra senaste tiden så fanns det mycket att göra, det är också därför jag bokar in dom här besöken så att kroppen verkligen är 100% och för att se till att jag tränar på rätt sätt.

Vi fick konstaterat att jag är riktigt stabil och styv i kroppen men jag är tyvärr smidig som ett kylskåp. Detta vet jag om och jag har verkligen försökt att stretcha bort skiten men utan något större resultat. Nu fick "mittenpartiet" sig en genomkörare och det kändes som att en hel del släppte. Jag fick en massa smidighetsövningar som jag nu ska bruka allvar med. Vi konstaterade också att det onda jag kände från ryggen i somras var just pga denna stelheten jag har. Nu ska det bli bättring!

Jag tog också upp ett problem jag haft med fötterna från och till under sommaren. Till vardags kan det ibland smälla till mitt under foten som om något går sönder och det är ganska obehagligt. Det känns aldrig när jag springer utan det kommer exempelvis om jag landar kraftigt på framfoten när jag bromsar steget utför tex en trappa. Min naprapat visste vad det handlade om och det var visst något med senorna och "skidorna" dom löper i som jävlades. Roten till problemet kommer från att jag ligger på mittfot/framfot när jag springer, jag kan dock inte återge någon bra förklaring på problemet. Att det kändes när han rättade till problemet kan jag dock återge, Aj aj aj!!! Nu ska jag jobba lite extra med min golfboll för att hålla foten smidig och fin, har nog slarvat lite med detta sista tiden.


Vi pratade också mycket om hur jag skulle få bättre driv i mitt steg då det under senaste tiden upplevts som att jag har mer kapacitet än vad mina ben klarar av. Jag fick lite nya övningar jag kommer köra med min skivstång för att öka explosiviteten och få lite bättre klipp i mitt steg. Visst jobbar jag redan på detta men nu fick jag lite nya övningar jag ser fram emot att träna på i trädgården. Nu ska det köras löpskolning så det ryker fast efter Lidingö då förstås! ;)

12 kommentarer:

Andrej sa...

Jag läste i en artikel att löpare tjänar på att vara "stela" och "vridstyva". De hade jmf två grupper, där ena gruppen stretchade, medan den andra gruppen inte gjorde det. Den gruppen som inte stretchade fick bättre tider!

Sofie RW sa...

Aaa, styrkeövningar för att få ut kapaciteten är något jag borde få till också; eller styrka för benen öht skulle säkert göra susen.

Läskigt med fötterna; men det är ju bra att det också gick att fixa till.

Sara sa...

Du kan få låna lite rörlighet av mig! Jag får order om att inte strecha för jag är redan för överrörlig. Just nu siter jag och roar mig med en tennisboll under foten - märks att vi går till samma naprapat :)

Daniel sa...

Andrej - Vi pratade om det där och jag är av samma mening att för mycket stretch inte är bra. Problemet ligger inte i benmusklerna direkt utan det är mer någon typ av osmidighet i höftpartiet som gör att löpsteget hämmas och jag får även problem med ryggen av spänningarna stelheten medför. Hoppas dock det ska hjälpa med lite övningar som "torkarbladet" och annat roligt ;)

Sofie - Hade varit spännande att se vad lite extra benstyrka hade gjort på dina redan fina tider. :) Angående fötterna så är det allt lite läskigt. Därför har jag också ignorerat problemet fram tills nu. Skönt att det inte var något värre :)

Sara - Ahhh tennisbollen! :) Visst märks det att vi går hos samma och visst blir det bra också ;)
Lånar gärna lite rörlighet av dig eller så kan du bara berätta hemligheten? ;) Har funderat på om man skulle testa lite "lång" mat typ ål och rabarber för att bli lite längre och smidigare!? :)

Anonym sa...

Hallå, kan du inte dela med dig av dina löpstyrkeövningar? :-)
Mina ben har inte riktigt hängt med i kondisens utveckling så numera begränsar benmusklerna farten istället för tvärsom.

Daniel sa...

Självklart Hempa! Jag ska ta och göra ett inlägg om övningarna. Kommer i veckan! :)

Thomas sa...

Lysande! Ser jag också fram emot!

Daniel sa...

Håll ut Thomas! Det kommer! ;)

Sara sa...

Det blir kanon! Ska till Jimmy på fredag och få mig en omgång :)
Aaah det var "lång" mat som min mamma åt när jag låg i magen. För hemligare än så var det inte - är född till en lång smalis som kan slå knut på sig själv :)

Daniel sa...

Då ska jag testa med lite lång mat! :)
Bra att du ska till Jimmy på fredag, passar ju perfekt inför Lidingö.

Katarina M-I sa...

Långfil, Daniel. Långfil!!

Daniel sa...

Så klart Katarina! Jag byter ut min morgongröt mot långfil :)