25 aug. 2010

25/8 Muskelknuta?

I måndags körde jag ett lätt pass på löpbandet och upptäckte att det gjorde lite ont på baksidan av låret. När jag kom hem började jag känna efter med mitt "trollspö" och konstaterade att det fanns en ordentligt knuta i muskeln. Jag är dock inte utbildad på detta men det var en knöl och ont som fa&¤%¤ gjorde det när jag "träffade rätt". Den fanns heller inte på mitt andra "bra" ben så jag drog slutsatsen att den inte skulle vara där ;)


När jag körde gårdagens stege kände jag också av lite men det verkar inte vara någon "farlig" smärta, lite stelt i muskeln bara.
Jag har sedan i måndags torterat/behandlat den med trollspöt och nu är den i stort sett borta så jag antar att läget är under kontroll. Pratade också med min naprapat om det idag då jag ändå skulle boka tid för "besiktning" inför Lidingöloppet, han verkade vara av samma mening även om det är svårt att ta sådant här på telefon så klart. ;)

Jag kommer fortsätta träna på intensivt nu några veckor till och sedan tar han in mig den 13:e september för koll så jag förhoppningsvis kommer vara 100% när jag står på startlinjen på Lidingö. Har gjort så här både inför New York Marathon och Stockholm Marathon och det har funkat kanon.

Det blev också lite styrketräning idag då jag hade en date med min fru på gymmet. Jag körde 60min tufft för överkroppen och det blev även lite lätt träning för benen, mest för att få igång lite genomblödning på baksidan av låret där det onda sitter. Benet kändes bra och jag hade nästan full kraft så jag ser inga mörka moln på himlen. Skönt!

Nu blir det totalvila imorgon och på fredag kör jag lite lätt löpning för att få igång benen igen. Förhoppningsvis gör denna vilan att benet kommer vara riktigt bra tills lördagens tävling. Tur i oturen så kommer den här lilla skavanken lägligt då jag ändå tänkt låta kroppen "hämta hem" lite av senaste tidens tuffa träning. Oj vad jag börjar bli tävlingssugen nu! :)

2 kommentarer:

John sa...

Det där med besiktning låter intressant! Vad är det som kollas av då? När man blir äldre så kanske det bara handlar om att knacka lite rost...

Daniel sa...

Vi brukar följa upp hur det går med min träning och vad som behöver förbättras med muskler och annat. Har exempelvis haft lite mindre muskelmassa på ena benet men nu har jag blivit lite mer "balanserad". Brukar också få med mig lite bra övningar för "problemområden". Det blir också en del justeringar av löpteknik och hållning.
Brukar också finnas en hel del muskler som behöver lite stimulans så det blir en del töjande och knäckade, inte skönt med det gör verkligen nytta! Brukar känna mig grymt pigg och spänstig några dagar efter behandling.
Mitt pers på 37:52 på milen satte jag några dagar efter jag varit hos honom :) kroppen var grym på det loppet!